“Pirúlate” és el lema de la nova campanya d’abast nacional que la Fundació Brugada, creada pels doctors banyolins Josep i Ramon Brugada i Georgina Sarquella Brugada, ha engegat.
L’objectiu és recaptar diners per a la recerca contra la mort sobtada. La família Brugada fa anys que encapçala la investigació i la prevenció de la mort sobtada. Amb “Pirúlate” volen recaptar diners amb la venda de piruletes blaves amb forma de cor, pel preu d’un euro. Els caramels es poden comprar als supermercats vinculats a El Corte Inglés, les benzineres Repsol, als supermercats Dia, quioscos de premsa i a les botigues Juguettos.
La iniciativa compta amb cares ben reconegudes, com són els futbolistes de la selecció espanyola Andrés Iniesta i Sergio Ramos. Els dos futbolistes han perdut companys i amics que han patit una mort sobtada.
Cada any, a Espanya moren 30.000 persones de manera sobtada. En el 80% dels casos es tracta de persones majors de 35 anys amb alguna patologia cardíaca prèvia. La síndrome Brugada és un trastorn genètic que produeix la mort sobtada i entre el 4% i el 12% de els persones que moren sobtadament al món, ho fan a causa d’aquesta malaltia. La síndrome sol manifestar-se als 40 anys de mitjana, tot i que també hi ha casos en nens i gent més gran. Les persones que pateixen aquesta malaltia tenen un electrocardiograma normal o dibuixen un patró molt difícil d’interpretar. Un cop diagnosticada, però, és relativament senzill controlar la malaltia.
Recordem que han estat els germans Brugada els que van impulsar la iniciativa Girona Territori Cardioprotegit. També han promogut electrocardiogames en els alumnes de segon d’ESO del Pla de l’Estany per detectar malalties de manera precoç.